Home VÉSZ INFÓPORTÁL - VÉSZ KÖZLEMÉNYEK Pénzügyi Szervezetek Lakossági Felügyeletének a Raiffeisen Bank Zrt. működésére vonatkozó tapasztalatai

VÉSZ TV

VÉSZ Rádió



Get the Flash Player to see this player.

time2online Extensions: Simple Video Flash Player Module

Partnereink

Hirdetés

Hirdetés

Bejelentkező űrlap



VÉSZ Akciók és Programok

március 2024
V H K SZ CS P SZ
25 26 27 28 29 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Névnap

Ma 2024. március 28., csütörtök, Gedeon és Johanna napja van. Holnap Auguszta napja lesz.

Jelen vannak

Oldalainkat 1216 vendég böngészi
Pénzügyi Szervezetek Lakossági Felügyeletének a Raiffeisen Bank Zrt. működésére vonatkozó tapasztalatai PDF Nyomtatás E-mail
Olvasóink értékelése: / 1
ElégtelenKitűnő 
Írta: PSZLF- dr. Madari Tibor elnök   
2009. december 07. hétfő, 00:00

A Pénzügyi Szervezetek Lakossági Felügyeletének (PSZLF) a Raiffeisen Bank Zrt. működésére vonatkozó tapasztalatai

A Raiffeisen magatartására jellemző az ügyfelek szerint, hogy:

  • nem áll szóba a fizetési problémájával hozzá forduló ügyféllel

  • nem adnak segítséget, tanácsot elmaradás esetén, csak a fizetésre szólítanak fel

  • nem a feltett, konkrét kérdésekre válaszol, hanem általánosságokban, az üzletszabályzatra és a szerződésre hivatkozik

  • vannak olyan jelzések, hogy elzárkózik az előtörlesztés elől, ha az ügyfél menekülni akar a csapdából

  • újabb jogcímeken újabb fizetést követel az ügyféltől

  • a Ft erősödésével nem csökkennek arányosan a korábban, az értékvesztéskor azonnal megemelt törlesztő részletek

  • a tévedésüket nem ismerik el, az adósra jogtalanul terhelt összegeket nem tudják be a törlesztésbe

  • az ügylet lezárása esetén két-három hónappal később számol csak el

  • előfordul, hogy az ügyfél maga értékesíti a jelzálogfedezeti ingatlant, mégis árverési költséget számít fel a bank

  • az ügyfelek sérelmezik, hogy előtörlesztés esetén is a teljes futamidőre járó kamatot követeli a bank

  • a bank forintban folyósít, forintban kell neki törleszteni, a forintban befolyó törlesztéseket viszont újabb devizaalapú hitelként adhatja ki, azaz kétségbe vonják, hogy valóban deviza alapú volt-e a hitel, vagy csak a nagyobb nyereség érdekében állították be annak, így Ft hitelről van szó, mely deviza elszámolású nem nyomon követhető a havi törlesztések alakulása, az, hogy mennyi ebből a kamat, a tőketörlesztés, az egyéb költségelemek aránya

  • a végrehajtási szakban tartott ügyfelektől "halasztási díjat" is beszednek az árverések halasztásáért, akár több százezer forintot, mely befizetések eltűnnek névtelen alszámlákon. Nincs adat arról, hogy e költségekkel elszámolnának, mely tartozást csökkentette le ez a díj?

  • végrehajtással, lakás levesztésével fenyegetnek az ügyintézők, akik rendkívül agresszív módon, akár napi több telefonhívással ( mobilon, munkahelyi telefonon, otthon, sms-ben, emailben)zaklatják a késedelembe esett adósokat, akik emiatt sokszor az idegösszeomlás szélére kerülnek

  • A Raiffeisen köré egész hálózat jött létre olyan deviza alapú hitelezéssel foglalkozó cégekből, amelyeket részben vagy kizárólag a Raiffeisen finanszíroz ( ld. melléklet). Ez azt is jelenti, hogy a Raiffeisen az általa finanszírozott pénzügyi szolgáltatókon keresztül vélhetőleg a legkomolyabb hatással van a magyar devizahitel-piacra. A Raiffesient e tovább-hitelező cégek szerződéseiben igen gyakran mint a hitelek fedezetéül szolgáló ingatlanokat terhelő önálló jelzálogjog kedvezményezettjét jelölik meg, így sok esetben az ingatlanok tulajdoni lapján a Raiffeisen van zálogjogosultként feltüntetve.

  • A Raiffeisen által finanszírozott szolgáltatókhoz kapcsolódik a behajtással foglalkozó illetve árverező cégek újabb gyűrűje. A Raiffeisen magatartása, ügyfelekhez való hozzáállása így mintát ad, valószínűleg meghatározó a magyar piacon.

Az elmúlt időszak tapasztalatai azt mutatják, hogy a VÉSZ kilakoltatási moratóriumához csatlakozott, hitelezéssel foglalkozó bankok, pénzügyi szolgáltatók magatartását többségében egyetlen valós szempont irányítja: nem kívánnak engedni megszerzett pozícióikból, nem kívánnak kevésbé jövedelmezően működni, mint eddig. Belső szabályzataikra mint természeti törvényekre hivatkoznak, nem is tesznek kísérletet arra, hogy az adós élethelyzetének, teherviselési képességének megfelelő, egyedi megoldásokat találjanak. A válság terheit kizárólag az adósokra hárítják, sőt, a még fizetőképes adósokon akarják beszedni a nem fizetők miatt keletkező veszteségeket. Az adósok átmenetileg fizethetnek kevesebbet, vagy akár újabb hitelt is kapnak a banktól arra, hogy rendesen fizethessenek a banknak, de aztán a megnövekedett adóssággal találják ismét szembe magukat, a 25-30%-os késedelmi kamatokkal, behajtási költségekkel, amelyek gyorsan felfalják lakásuk csökkenő piaci értékét.

E tényezők miatt a PSZLF sem lát más lehetőséget az adósok érdekvédelmére, mint annak leghatározottabb demonstrálását, hogy a társadalom a tűrőképessége végéhez közeledik.

Pénzügyi Szervezetek Lakossági Felügyelete Egyesület
dr. Madari Tibor elnök
20-9573753
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
A PSZLF nyilatkozata

A PSZLF képviseletében támogatásunkról biztosítjuk a VÉSZ után GYŐZ mozgalomnak ezt az akcióját is.
Az elmúlt időszakban bebizonyosodott, hogy a hitelezéssel foglalkozó bankok, pénzügyi szolgáltatók magatartását egyetlen valós szempont irányítja: nem kívánnak engedni megszerzett pozícióikból, nem kívánnak kevésbé jövedelmezően működni, mint eddig. A válság terheit kizárólag az adósokra hárítják, sőt, a még fizetőképes adósokon akarják beszedni a nem fizetők miatt keletkező veszteségeket. Az adósok átmenetileg fizethetnek kevesebbet, vagy akár újabb hitelt is kapnak a banktól arra, hogy rendesen fizethessenek a banknak, de aztán a megnövekedett adóssággal találják ismét szembe magukat, a 25-30%-os késedelmi kamatokkal, behajtási költségekkel, amelyek gyorsan felfalják az elértéktelenedő lakásuk értékét. Az állami adóprés közben a másik oldalról fokozza a nyomást, a lakossággá tett nép pedig, a versenyképesség, a befektető oltárán feláldozott béréből lassan képtelenné válik mag át fenntartani.
Az úgynevezett banki etikai kódex azt jelenti, hogy a gyenge, a bankokkal szemben polgárait megvédeni nem kívánó állam a jogi szabályozás helyett az azok által megfogalmazott erkölcsi szabályoknak szolgáltatja ki alattvalóit, akik mélyen erkölcstelen működésükkel, gyakorlatukkal, embertelen hozzáállásukkal a hitelválságot előidézték, abból hasznot húztak és húznak. Ez olyan, mintha a farkasok hoznának erkölcsi szabályokat arról, hogyan és mely esetekben téphetik szét a bárányokat.
Az állami beavatkozás erőtlen, sokszor nevetséges de mindig hatástalan eszközei, a PSZÁF lakossággal szembeni magatartása – kedvenc fordulatai a panaszlevelekre:”nem tartozik a hatáskörünkbe, forduljanak bírósághoz”, illetve ”a pénzintézet az üzletszabályzatának megfelelően járt el”- egyértelművé tették, hogy a lakosság teljesen kiszolgáltatott.
A társadalomból érkező javaslatokat a hatalom meg sem hallja, az „adós, fizess!” álláspontját osztja, fel sem mérve azt, hogy a következmények az államot fogják a legnagyobb mértékben sújtani. Lehet, hogy olcsóbb lenne tényleges segítséget adni a terhek csökkentéséhez, mint hagyni, hogy a társadalmi ellátórendszerek végletes terhelési próbát kapjanak a fedél nélkül maradók, az állami gondozásba kerülők tömegei miatt? Lehet, hogy annak megakadályozása, hogy a legváltozatosabb jogcímeken felszámított újabb és újabb sarcok, felárak, a tízezrekért kiküldött levelek, sms-ek, telefonhívások, behajtócégek zaklatásainak díja még inkább elnehezítse az adósok helyzetét, célravezetőbb lenne?

Egy eset a sok közül, amely tipikusnak mondható:
„2008. októbertől sajnos munkanélküli lettem, jelenleg ott tartok, hogy nincs több lehetőségem a „megemelkedett” törlesztő részletek határidős befizetésére. Azt gondolom, hogy időben jeleztem a problémát, de sajnos semmiféle megoldási készséget nem tapasztaltam, havonta terhelődik a számla a késedelmi kamatok, figyelmeztető levelek, telefonhívások és üzenetek díjaival.
Gyermekemet egyedülállóként nevelem, jelenleg gyerektartás nemfizetése miatt folyamatban van a végrehajtás, 3 hónap haladékot kértem, de természetesen nem lehet. Továbbá kértem a csökkentett törlesztő részletet, az nem lehetséges mert arra olyan mértékben terhelődnek a büntető kamatok és mindenféle adminisztrációs költségek, hogy nem tudom behozni az elmaradást.
Kérem, szíveskedjenek részemre lehetőséget biztosítani egy személyes megbeszélésre és közösen megoldást találni a problémára , ugyanis nem szeretnék a KHR listára ,illetve kiskorú gyermekemmel az „utcára” kerülni.”

A bírósági út járhatatlan. A hitelszerződések tökéletesen jogszerűek. A jog viszont tökéletesen hiteltelen, mert nem az igazságra, de az egyoldalú előnyök fenntartására törekszik. Hiteltelen, mert nem a társadalom, hanem egy szűk réteg érdekeit veszi figyelembe: a nyertesekét, akik tudnak is, akarnak is együttműködni a jövedelemszivattyúkat működtető globális erőkkel.

Nincs más esély, mint felhívni a társadalom figyelmét arra, hogy csak magára számíthat, csak a szolidaritás és az összefogás hozhat eredményt. Nincs más esély, mint felhívni a bankvilág és a vele szövetséges politikai osztály figyelemét arra, hogy csak az élő birka nyírható tovább.

Pénzügyi Szervezetek Lakossági Felügyelete Egyesület
dr. Madari Tibor elnök
20-9573753
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.